Vi hører nye rapporter nesten hver dag om den negative innvirkningen folk har på miljøet: Økte karbondioksidutslipp, smeltende isbreer, klimaendringer, voksende avfallsberg - folk er ansvarlige for alle disse endringene. Mange selskaper har derfor bestemt seg for å delta i kampen for et bedre miljø. Men hvilke miljøbevisste tiltak gjør de faktisk?
Omsorg for miljøet = helsehjelp
Internasjonal forskning fra Tetra Pak-indeksen 2019 bekrefter at forbrukere ser på miljø- og helseproblemer som de største problemene. To tredjedeler av de spurte følte at vi var på vei mot en økologisk katastrofe.
Helse og miljø har lenge blitt sett på som to separate områder, men nå har trendene endret seg. Nesten tre av fem forbrukere mener at deres helse og trivsel har en sterk tilknytning til miljøet. Miljøproblemer som tidligere ble oppfattet som abstrakte og fjerne har nå blitt et personlig problem. Forbrukerne er i økende grad klar over effekten av miljøproblemer på dem - ikke bare på deres fysiske, men også på deres mentale helse.
Miljøbevissthet, spesielt blant de unge, har økt betydelig. Ungdom forventer å bli sunnere og leve lenger enn foreldrene. Derfor setter de pris på en miljøbevisst livsstil. Dette gjenspeiles ikke bare i forbrukerens beslutning, men også i atferden til ansatte på arbeidsplassen.
Forbruket av miljøvennlig mat og drikke har økt sterkt de siste årene. Årsakene til dette ser ut til å være basert på en økt bevissthet om helse og miljø. Produkter som melk, vann, kokosnøttvann eller vegetabilske drikker som har blitt behandlet så lite som mulig er de mest populære drikkealternativene.
På jobb bryr de ansatte seg mer og mer om fordelene de får, for eksempel når det gjelder fruktens opprinnelse, at kaffe og te skal være rettferdig merket og at emballasje skal være miljømessig smart, slik at f.eks. forbruket av små plastflasker reduseres.
Edens kildevannsbeholdere inneholder 18,9 liter vann og er hentet fra lokale kilder. Kildevannskjølerne er utviklet med respekt for miljøet og er et perfekt eksempel på et produkt som er i tråd med de grønne trender. En annen tydelig trend er økt bruk av filterkjølere, der forurensninger, sedimenter og bakterier fjernes fra vann gjennom springen ved hjelp av et filter.
Gjenvinning - emballasje kommer til live
Emballasje, og spesielt dens opprinnelse, spiller en nøkkelrolle, siden resirkulering er det første mange tenker på når de snakker om økologi. Tetra Pak Index 2019-studien som er nevnt over, viser at fire av fem forbrukere foretrekker å betale mer for miljøvennlig mat og emballasje, mens drøyt to av fem er villige til å betale mer for sunnere matvarer. Den negative holdningen til plast er veldig sterk; Forbrukerne er mer villige til å kjøpe produkter med gjenbrukbar emballasje eller emballasje produsert ved resirkulering.
Andre miljøundersøkelser viser at mer enn halvparten av de spurte hevdet å ha tatt med seg en gjenbrukbar pose de siste to månedene mens de handlet. Samtidig uttalte en tredjedel av dem at de nektet å kjøpe en unødvendig plastpose i butikken. Likevel mener opptil 70% av de spurte at ansvaret for produktgjenvinning ligger hos produsentene.
Når det gjelder arbeidsmiljø, kan du se lignende trender. Kildesortering og bevisst avfallshåndtering blir sett på som grunnleggende. Denne bevisstheten gjenspeiles i handlinger som:
- Generell kildesortering
- Beholdere for brukte batterier, pærer eller flaskehetter
- Klistremerker som minner alle ansatte om anbefalt vannforbruk på kontoret
- Instruksjoner for bruk av riktig dose såpe og bare to tørkepapir for å vaske og tørke hendene
- Påminnelser om å slå av lysene etter å ha forlatt rommet eller for å slå av datamaskinen etter endt arbeid
- Meldinger som oppfordrer ansatte til å velge bort utskrift til fordel for elektroniske dokumenter
- Slå av varmeviftene over natt eller helg
Bedrifter investerer i økende grad i gjenbrukbar eller resirkulert emballasje eller produkter. Dette påvirker ikke bare hvordan bedriften oppfattes utenfra, da miljøbevisste selskaper også verdsettes mye høyere av sine ansatte.
På Eden Springs har vi jobbet med miljøvennlige produkter og resirkulering i lang tid - for eksempel brukes vanntankene til Edens kildevannskjøler minst 50 ganger før de resirkuleres. Bionedbrytbart og resirkulert kopper er også tilgjengelig. I tillegg repareres og gjenbrukes filterkjølerne våre så lenge som mulig, noe som reduserer avfallet betydelig.
I dagens miljøbevisste samfunn må et vellykket selskap tilby sine kunder mer enn bare produkter og tjenester av høy kvalitet. Forbrukerne forventer et engasjement for miljøet. Dette betyr at maten som tilbys ikke bare må være sunn, men også produseres og distribueres på en miljøvennlig måte. Samtidig bør selskaper som ønsker å tiltrekke seg ansatte også følge en miljøvennlig personalpolitikk og bruke en miljøvennlig lederstil.
Andre tiltak som er iverksatt for å fremme miljøet er tiltak som omutvikling av grønne områder i byer, avfallshåndteringsstasjoner eller programmer som oppfordrer folk til å velge samkjøring eller andre grønne transportmidler, for eksempel sykling, kollektivtransport eller bruk av elektriske kjøretøy.
Miljøbevissthet gjennomsyrer også området transport og logistikk. Det er bra å starte med tiltak som tar sikte på å ha så få produkter på lager som mulig - bestill kun ønsket mengde varer, koordinere lager, maksimere lastekapasiteten til lastebiler, kombinere forskjellige belastninger i en levering - unngå tomgang og bruk moderne, miljøvennlig logistikk.
Noen selskaper fokuserer på bærekraftig produksjon og miljøinnovasjon, for eksempel ved å redusere oppvarmingskostnader, gjenbruke produksjonsavfall og dermed redusere ikke-resirkulert avfall til null eller bruke vindusvaskervæske i form av kapsler for kjøretøyene sine. Bruk av tekniske løsninger som reduserer forbruket av naturressurser blir også høyt verdsatt.
Hvilke miljøtiltak har Eden Springs tatt?
Eden Springs har vært aktiv innen klima handinger i mange år. Takket være dette har Eden Springs blitt tildelt flere CarbonNeutral®-sertifikater. Men hva betyr dette?
Eden Springs er stolt av å være CarbonNeutral®!
For å nøytralisere vårt karbonavtrykk, ble alle CO2-utslipp forårsaket av selskapet målt. Deretter ble det iverksatt omfattende tiltak for å unngå disse utslippene.
Tiltakene inkluderer:
- Redusere papirforbruket
- Gjenbruk på alle steder
- Bruk av lokale kilder for å unngå motorveier
- Bruk av hybridbiler/elbiler
- Bruk av 100% fornybar energi
- Miljøvennlige løsninger for kunder
Siden 2018, har selskapet kompensert for de uunngåelige karbondioksidutslippene ved å kjøpe utslipp og delta i kompensasjonsprogrammer. De økonomiske ressursene fra utslippsattestene blir deretter investert i fornybar energi i hele Europa.
Mye tyder på at næringsmiddelindustrien ser ut til å være veldig miljøbevisst. Her er en trend der både helse- og miljøområder overlapper hverandre. Dette gjør det mulig for selskaper å bygge nye forhold til forbrukere eller forretningspartnere basert på delt ansvar for planeten vår. Dette ser ut til å bli stadig viktigere ettersom de ovennevnte studiene fortsetter å indikere en viss mangel på tillit hos næringsmiddelbedrifter når det gjelder helse og miljøbeskyttelse. Derfor bør bedrifter utvide miljøtiltakene enda mer, ettersom et miljøbevisst selskap ikke bare er mer effektivt, billigere og mer lønnsomt, men også anses for å være en mer attraktiv arbeidsgiver.