Selv om arbeidsgiverne en gang bekymret seg om fravær og problemene med ansatte som ikke møtte opp til arbeidet, er det et økende antall ansatte som lider av "tilstedeværelse" – det er når de ansatte møter på arbeidet, men ikke er produktive.
Tilstedeværelse rammer ikke bare de ansattes produktivitet, den har en direkte innvirkning på selskapets bunnlinje. I USA fant en studie utført av nasjonens største helseforbedringstjenesteleverandører ut at tilstedeværelse koster arbeidsgiverne mer enn USD 180 milliarder årlig i tapt produktivitet.
De som lider av tilstedeværelse, har kanskje gyldig grunn til å være fraværende, men ofte synes de at de må gå på arbeidet for å bli sett. De har en tendens til å tro at synlighet bedrer deres mulighet til å beholde jobben og bli forfremmet i fremtiden. I virkeligheten står de i fare for å smitte sine kollegaer med sykdommen eller svekke deres motivasjon ved sin holdning og tretthet.
Å løse problemet med tilstedeværelse er ingen enkel prosess. Men hvis man i utgangspunktet vet at det finnes, og hvis man sikrer at de ansatte har likevekt mellom arbeid og liv, er det et skritt i retning av å løse problemet.