Personvernerklæring for EU, Sveits og Storbritannia. Mars 2024
Denne erklæringen beskriver grunnlaget for hvordan vi behandler personopplysningene vi samler inn fra deg, eller som du oppgir til oss. Les det følgende nøye for å forstå våre synspunkter og vår praksis når det gjelder personopplysningene dine og hvordan vi behandler dem. Det er viktig at personopplysningene vi har om deg er korrekte og oppdaterte. Hold oss informert hvis personopplysningene dine (f.eks. navn eller adresse) endres i løpet av ditt forhold til oss, slik at vi kan oppdatere våre registre.
Denne personvernerklæringen forklarer:
• Hvem vi er;
• Dine rettigheter;
• Hvilke personopplysninger vi samler inn;
• Hvordan vi bruker personopplysningene dine;
• Hvem vi deler opplysningene dine med og hvorfor;
• Hvordan vi holder informasjonen din sikker;
• Hvor lenge vi oppbevarer opplysningene dine, og
• Slik kontakter du oss.
I dette dokumentet refererer "vi", "oss" og "vår" til Eden Springs (Norway) AS Professor Birkelandsvei 27B 1081 Oslo.
1. Hvem vi er
I henhold til personvernlovgivningen er vi behandlingsansvarlig og et stolt medlem av Culligan International Group ("Culligan"). Culligan er verdensledende når det gjelder å levere renere og mykere vann gjennom innovative, bærekraftige løsninger og enestående service på tvers av alle sektorer.
Med mer enn 13 000 medarbeidere og 1 000 forhandlere i 90 land betjener Culligans mer enn 35 varemerker mer enn 50 millioner kunder hvert år og har som felles mål å gi forbrukerne bedre vann der de trenger det på jobben.
Culligan i det nordiske markedet leverer et bredt spekter av drikkevannsløsninger, samt kaffe- og storkjøkken konsepter, til et mangfoldig kundesegment.
Denne personvernerklæringen dekker alle enheter i Culligan-konsernet. Disse selskapene kan imidlertid også ha egne personvernerklæringer som kan supplere dette dokumentet. Hvis du er bosatt i EU (eller et land som har vedtatt en lokal lov for å implementere eller vedta personvernforordningen) ("EU-borgere"), vil dette omfatte den europeiske personvernforordningen ("GDPR") eller den gjeldende lokale loven som implementerer eller vedtar GDPR.
Vi har også inngått en konsernintern avtale som inneholder standardkontraktsklausuler godkjent av EU-kommisjonen for å sikre at alle overføringer av personopplysninger til en hvilken som helst enhet i Culligan er beskyttet på samme nivå som kreves i henhold til europeisk personvernlovgivning.
2. Dine juridiske rettigheter
Du har rett til å spørre oss:
• om vi behandler personopplysningene dine og formålet med behandlingen (retten til å bli informert) - dette skjer gjennom "informasjon om rettferdig behandling", for eksempel denne personvernerklæringen;
• for å få en kopi av personopplysningene vi har om deg (rett til innsyn);
• å oppdatere eller korrigere personopplysningene dine (rett til retting);
• å slette opplysningene dine (rett til sletting), og
• å begrense behandlingen av personopplysningene dine der det er hensiktsmessig (retten til å begrense behandlingen).
Under visse omstendigheter har du også rett til:
• protestere mot behandlingen av personopplysningene dine (retten til å protestere);
• motsette seg automatiserte avgjørelser og profilering (retten til ikke å bli gjenstand for automatiserte avgjørelser, herunder profilering), og
• be om at opplysninger om deg gis til en tredjepart i et vanlig brukt, maskinlesbart format (rett til dataportabilitet).
Utøve rettighetene dine
Hvis du vil ha informasjon om dine individuelle rettigheter, inkludert hvordan du kan korrigere, begrense, slette eller endre personopplysningene dine, eller hvis du ønsker å be om en kopi av personopplysningene vi har om deg, kan du kontakte oss her.
Gebyrer
Du trenger ikke å betale et gebyr for å få tilgang til personopplysningene dine (eller for å utøve noen av de andre rettighetene). I noen tilfeller kan vi kreve et rimelig gebyr hvis forespørselen din om tilgang er åpenbart ubegrunnet eller overdreven, eller hvis du ber om flere kopier av opplysningene. Alternativt kan vi under slike omstendigheter nekte å etterkomme forespørselen.
Hva vi kan trenge fra deg
Det kan hende at vi må be om spesifikk informasjon fra deg for å bekrefte identiteten din og sikre at du har rett til å få tilgang til opplysningene (eller til å utøve andre rettigheter). Dette er også et sikkerhetstiltak for å sikre at personopplysninger ikke utleveres til personer som ikke har rett til å motta dem. Hvis du ikke er fornøyd med svaret vårt, eller hvis du ønsker mer informasjon om dine personvernrettigheter, kan du gå til nettstedet til din lokale personvernmyndighet.
• I Storbritannia kan du se nettstedet til Information Commissioner's Office (ICO).
• I EU , kan du finne din lokale datatilsynsmyndighet her.
• I Sveits kan du henvende deg til Federal Data Protection and Information Commissioner (FDPIC).
3. Hvilke personopplysninger vi samler inn
"Personopplysninger" betyr all informasjon om en person som gjør det mulig å identifisere vedkommende direkte eller indirekte. Vi vil samle inn personopplysninger om deg som du oppgir når du søker jobb. Denne informasjonen omfatter personopplysninger som fullt navn, e-postadresse og telefonnummer, stillingstittel, avdeling, preferanser og vår kommunikasjon med deg.
Informasjon du oppgir
Vi samler inn personopplysninger om deg som du oppgir når du:
• fyll ut et kontaktskjema på nettstedet vårt;
• kontakt oss om produkter og/eller tjenester;
• abonnere på noen av våre tjenester;
• registrer deg for en gratis prøveperiode;
• Logg inn på portalen vår og/eller noen av appene våre;
• svare på en spørreundersøkelse;
• be om å få laste ned veiledninger eller andre ressurser på nettstedet vårt;
• delta på produktarrangementer;
• kommunisere med oss via våre kanaler på sosiale medier;
• har valgt (samtykket til) å motta markedsføringskommunikasjon fra oss; og/eller
• søke om ansettelse.
Denne informasjonen omfatter personopplysninger som fullt navn, e-postadresse og telefonnummer, stillingstittel, avdeling, preferanser og vår kommunikasjon med deg.
Informasjon vi samler inn om deg
Hvilken type personopplysninger vi samler inn, avhenger av formålet med innsamlingen, og kan omfatte:
• Informasjon om deg for å identifisere deg og administrere forholdet ditt til Culligan (f.eks. navn, adresse, e-postadresse(r), postnummer, telefonnummer, tittel, kjønn);
• Informasjon om kontoen din hos oss (f.eks. kontonummer, kunde-ID eller -nummer, tidligere avtaler med oss, personlige preferanser, ordrehistorikk osv;)
• Kopier av dokumentasjon (f.eks. kontoutskrifter, brev, fakturaer, korrespondanse);
• Økonomisk og finansiell informasjon (f.eks. betalingskortnummer, bankopplysninger, betalingshistorikk, vi samler også inn en viss mengde data på vegne av finansinstitusjoner i forbindelse med kjøp av lånefinansierte enheter (f.eks. lønnsslipper, adressebevis osv.));
• Audio- og visuell informasjon når vi tar opp interaksjoner med deg, eller når du besøker et av våre lokaler (f.eks. samtaleopptak eller kameraovervåking);
• Markedsførings-/kommunikasjonsdata (f.eks. informasjon knyttet til markedsføring og ekstern kommunikasjon som markedsføringskampanjer, opt-in-informasjon og preferanser); der vi har brukt samtykke som lovlig grunnlag for å kontakte deg, kan dette trekkes tilbake når som helst;
• Livsstilsinformasjon (f.eks. vannforbruk, mineral-/vitamintilskudd, informasjon som er nødvendig for å velge riktig utstyr til hjemmet ditt, f.eks. antall personer som bor i den aktuelle boligen, forbruk av vann fra springen, strømforbruk);
• Informasjon om besøket ditt på nettstedet, IP-adresse (Internet Protocol) som brukes til å koble datamaskinen din til Internett, påloggingsinformasjon, nettlesertype og -versjon, tidssoneinnstillinger, typer og versjoner av nettlesertillegg, operativsystem og plattform, inkludert hele URL-klikkstrømmen (Uniform Resource Locators) til, gjennom og fra nettstedet vårt (inkludert dato og klokkeslett); produkter du har sett på eller søkt etter, sidens responstid, nedlastingsfeil, lengden på besøkene på visse sider, informasjon om sideinteraksjon (f.eks. rulling, klikk og mouse-overs) og metoder som brukes for å navigere bort fra siden og eventuelle telefonnumre som brukes til å ringe vår kundeservice;
• Informasjon om arbeidsforhold og utdanning (f.eks. arbeidsgiveropplysninger, relevante yrkeskvalifikasjoner osv.).
Vi kan også samle inn informasjon om deg fra andre kilder, for eksempel:
• andre selskaper i Culligan-konsernet;
• eksterne tredjeparter (f.eks. kredittopplysningsbyråer for å verifisere identiteten din og for å kontrollere økonomisk soliditet, arrangementskoordinatorer der vi er til stede på en stand); og
• fra informasjonskapsler. (Informasjonskapsler er små tekstfiler som plasseres på datamaskinen din av nettsteder du besøker. De brukes i stor utstrekning for å få nettsteder til å fungere, eller fungere mer effektivt, samt for å gi informasjon til nettstedets eiere).
4. Hvordan vi bruker personopplysningene dine
Vi vil bare bruke personopplysningene dine når loven tillater det og til de formålene som er angitt i denne erklæringen. Disse formålene er
• Når du gir ditt samtykke
• Når det er nødvendig for å oppfylle en kontrakt vi har inngått eller er i ferd med å inngå med deg.
• Når det er nødvendig for å overholde en juridisk eller regulatorisk forpliktelse.
• For våre eller en tredjeparts berettigede interesser, forutsatt at dine interesser og grunnleggende rettigheter og friheter ikke går foran disse interessene.
Vi kan bruke personopplysningene dine til å levere og administrere tjenestene du har bedt om, og/eller til å svare på spørsmålene dine. Hvis du ikke gir oss visse opplysninger, kan det hende at vi ikke kan behandle bestillingen din.
Vi kan også bruke personopplysningene dine for å oppfylle våre juridiske forpliktelser, for å håndtere eventuelle klager og for å håndheve våre vilkår og betingelser.
Vi kan bruke personopplysningene dine til våre legitime forretningsinteresser, som omfatter sikkerhetsformål, forbedringer av nettstedet vårt, forbedringer av våre løsninger og tjenester og til generelle markedsføringsformål og intern overvåking og rapportering. Vi vil imidlertid ikke gjøre dette dersom våre interesser veier tyngre enn dine interesser, rettigheter og friheter.
Vi behandler opplysningene dine for følgende formål
Nedenfor følger en beskrivelse av hvordan vi planlegger å bruke personopplysningene dine .
For å oppfylle vår kontrakt med deg og for å støtte og opprettholde denne relasjonen. Dette omfatter følgende:
• for å registrere deg som potensiell eller ny kunde;
• for å behandle og levere bestillingen din, inkludert håndtering av betalinger, gebyrer og avgifter og innkreving av eventuelle skyldige beløp;
• registrere spesifikke behov eller tilpasninger du har eller kan ha behov for fra tid til annen, for eksempel tekst til tale, stor skrift eller medisinske årsaker, slik at vi bedre kan hjelpe deg med å forstå våre produkter og tjenester;
• som en del av våre rekrutteringsaktiviteter.
For å overholde juridiske og forskriftsmessige krav. Disse kravene omfatter følgende:
• bekrefte identiteten din av hensyn til regelverket;
• oppdage og forebygge svindel;
• for å oppfylle våre databeskyttelsesforpliktelser.
For spesifikke forretningsformål slik at vi kan gi deg passende produkter og tjenester og en sikker opplevelse. Våre forretningsformål omfatter følgende:
• for å administrere vårt forhold til deg, noe som inkluderer å varsle deg om endringer i vilkårene eller personvernerklæringen vår og/eller be deg om å legge igjen en vurdering eller svare på en undersøkelse;
• for å sende deg nyhetsbrev, for å holde deg oppdatert om nye produkter eller tjenester eller for å anbefale andre varer eller tjenester som kan være av interesse for deg, for å informere deg om spesialtilbud og for å invitere deg til våre arrangementer;
• for å administrere og beskytte virksomheten vår og nettstedet vårt (inkludert feilsøking, dataanalyse, testing, systemvedlikehold, support, rapportering og hosting av data);
• for å levere relevant nettstedsinnhold og annonser til deg og for å måle eller forstå effektiviteten av denne annonseringen;
• til å bruke dataanalyse for å forbedre og utvikle nettstedet, produktene/tjenestene, markedsføringen, kundeforholdene og opplevelsene våre.
• overvåke eller ta opp kommunikasjon (f.eks. telefon- og videosamtaler) med deg for å løse eventuelle spørsmål eller problemer, og også for opplærings- og kvalitetsformål og;
Vi kan bruke AI-teknologi og IoT-data (Internet of Things), inkludert maskinlæring, til å utføre visse aktiviteter. Der dette er tilfelle, er resultatet underlagt menneskelig tilsyn og gjennomgang, og vi vil ikke inkludere personopplysningene dine i noen dataanalyse med en tredjepartsmodell uten å gjøre deg oppmerksom på det. Når vi bruker offentlig tilgjengelige modeller til generelle forretningsformål, vil vi gi deg muligheten til å bli anonymisert eller utelatt fra dataene som leveres. Vi vil alltid bestrebe oss på å bruke AI-teknologi i tråd med lovgivning, retningslinjer og myndigheters retningslinjer.
Endring av formål
Vi vil bare bruke personopplysningene dine til de formålene vi samlet dem inn for, med mindre vi med rimelighet mener at vi må bruke dem til noe annet og at dette er forenlig med det opprinnelige formålet. Vi kan også behandle personopplysningene dine som en del av et oppkjøp eller salg. Hvis dette skjer, vil du bli varslet om eventuelle endringer i behandlingen eller behandlingsansvarlig som følge av denne aktiviteten.
Du har rett til å motsette deg at vi behandler personopplysningene dine for noen av de forretningsformålene som er oppført ovenfor, men hvis du gjør det, kan det påvirke vår evne til å levere noen eller alle våre tjenester til deg. Hvis vi må bruke personopplysningene dine til et formål som ikke er relatert til dette, vil vi varsle deg og forklare det juridiske grunnlaget som tillater oss å gjøre det.
Vær oppmerksom på at vi kan behandle personopplysningene dine uten din viten eller ditt samtykke, i samsvar med reglene ovenfor, dersom dette er påkrevd eller tillatt ved lov.
5. Hvordan vi holder opplysningene dine sikre
Vi er opptatt av å sikre konfidensialiteten til personopplysningene vi oppbevarer, og vi fortsetter å gjennomgå sikkerhetskontrollene våre og tilhørende retningslinjer og prosedyrer for å sikre at personopplysningene dine forblir sikre.
Når vi inngår avtaler med tredjeparter, pålegger vi dem passende sikkerhets-, personvern- og konfidensialitetsforpliktelser for å sikre at personopplysningene holdes sikre og forhindres fra uautorisert eller utilsiktet tilgang, behandling, kopiering, endring, sletting, tap eller bruk.
Hvis vi samarbeider med tredjeparter i land utenfor Storbritannia eller EU, sørger vi for at dette er land som den britiske regjeringen og EU-kommisjonen har bekreftet har et tilstrekkelig beskyttelsesnivå for personopplysninger, eller at organisasjonen som mottar personopplysningene, har gitt tilstrekkelige sikkerhetstiltak og samtykker i å behandle opplysningene dine med samme beskyttelsesnivå som vi ville gjort.
Vi bruker også britiske internasjonale dataoverføringsavtaler og EUs standardkontraktsklausuler for overføringer utenfor Storbritannia eller EØS-området.
Under visse omstendigheter kan ansatte utenfor våre vanlige driftssteder få tilgang til opplysninger. I slike tilfeller sørger vi for at det er iverksatt egnede informasjonssikkerhetstiltak for å beskytte opplysningene dine.
6. Hvem vi deler opplysningene dine med og hvorfor
Vi selger ikke personopplysningene dine og gir generelt ikke personopplysningene dine til tredjeparter, men det finnes noen unntak. Vi kan dele personopplysningene dine på følgende måter (etter behov):
• Selskaper i Culligan-konsernet
o for administrative, analytiske og statistiske formål;
o for å teste informasjonssystemene som drives av selskapene våre;
o for å gi en samlet oversikt over vår relasjon til deg for å kunne
forbedre tjenestene vi kan tilby deg;
o for å sende markedsføringskommunikasjon til deg som du har valgt (samtykket til) å motta, eller som vi tror kan være av interesse for deg basert på tjenestene du mottar fra oss eller andre selskaper i konsernet vårt;
o for å levere servicemeldinger som er relevante for vårt forhold til deg;
o for håndtering av klager og oppfyllelse av de registrertes rettigheter (f.eks. retten til innsyn).
• Selskaper utpekt av Culligan (disse tredjepartene kan være basert i land utenfor Storbritannia eller EU).
o med tredjeparter eller tjenesteleverandører som gir oss ytterligere opplysninger om deg for å forbedre vår evne til å utforme og utvikle nye produkter og tjenester som kan markedsføres og selges, og som oppfyller behovene til våre identifiserte forbrukergrupper og er målrettet deretter;
o med inkassobyråer for sporing og inndriving av fordringer;
o med betalingstjenesteleverandører for å gjøre det mulig å gjennomføre betalinger;
o med våre revisorer for å utarbeide skatteoppgjør og som støtte for lovpålagt rapportering;
o med våre utnevnte juridiske eller regulatoriske rådgivere eller revisorer;
o med leverandører av informasjonsteknologi og informasjonssikkerhet;
o med tredjeparter eller tjenesteleverandører for å gjennomføre markedsundersøkelser på våre vegne, for å hjelpe oss med å forbedre og utvikle produktene og tjenestene vi tilbyr deg og våre andre kunder;
o med en potensiell kjøper (eller dennes rådgivere), for due diligence-formål, hvis vi vurderer å selge hele eller deler av virksomheten vår. For eksempel i tilfelle fusjon, oppkjøp, avhendelse, endring av kontroll eller avvikling av Culligan eller deler av virksomheten (eller i påvente av en slik hendelse), kan vi dele personopplysningene dine som en del av denne transaksjonen når det er nødvendig for å oppfylle våre forpliktelser i denne erklæringen.
• Organisasjoner og parter som er utnevnt av deg eller autorisert av deg.
• Lovpålagte myndigheter
o for å forebygge eller avdekke lovbrudd og/eller pågripelse eller straffeforfølgelse av lovbrytere, kan vi dele alle personopplysninger som vi samler inn med politimyndigheter, andre offentlige eller private organer, myndigheter eller representative organer i samsvar med relevant lovgivning for å overholde juridiske forpliktelser eller på annen måte som loven tillater. Dette kan omfatte offentlige myndigheter, forsikringsselskaper, finansieringsselskaper og/eller andre instanser.
7. Lagring av data
Vi vil bare oppbevare personopplysningene dine så lenge det er nødvendig for å oppfylle de formålene vi samlet dem inn for, inkludert for å oppfylle eventuelle juridiske, regnskapsmessige eller rapporteringsmessige krav. Når behandlingen er basert på ditt samtykke, skal vi bare behandle personopplysningene dine inntil du trekker tilbake samtykket.
For å fastsette en passende oppbevaringsperiode for personopplysninger tar vi hensyn til mengden, arten og sensitiviteten til personopplysningene, den potensielle risikoen for skade som følge av uautorisert bruk eller utlevering av personopplysningene dine, formålene vi behandler personopplysningene dine for og om vi kan oppnå disse formålene på andre måter, samt gjeldende lovkrav.
Vi vil treffe alle rimelige tiltak for å sikre at personopplysningene dine behandles sikkert og i samsvar med denne erklæringen.
8. Slik kontakter du oss
Hvis du har spørsmål om denne erklæringen, trenger mer informasjon om vår personvernpraksis eller ønsker å klage på hvordan vi har behandlet personopplysningene dine, kan du kontakte vårt personvernombud som vil undersøke saken.